Az 1. ábrán egy PCB-re jellemző áramhurkot láthatunk. A szokásos elnevezést használva a felső keskeny vezetősávot $Signal$-nak nevezzük, az alsó széleset pedig $Return$-nek (ez utóbbit szokták a GND-vel azonosítani). Ha jobban megnézzük az ábrát, azt láthatjuk hogy a $Signal$ vezetősáv vége egy rövidzárral kapcsolódik a $Return$-höz. Ez most csak az egyszerűség miatt lett így rajzolva, a való életben ott sokféle terhelés lehet, például egy IC bemenet, egy lezáró ellenállás, stb.
Lényeges kérdés, hogy miért érdekes számunkra az áramhurok induktivitása?
1. ábra: Áramhurok a PCB-n |
A vezeték körül létrejövő mágneses erővonalaknak van egy érdekes tulajdonsága: ha valamilyen okból változik a számuk, feszültséget indukálnak az általuk körülvett vezetőben, ezt fedezte fel Faraday 1831-ben. Manapság sokszor hivatkoznak az általa felírt indukciótörvényre úgy mint Faraday indukciótörvénye. Ez alapján, ha egy vezető körül változik a mágneses tér mennyisége, tehát a $\Phi$ fluxus, akkor a fluxus változásának sebességétől függő $V_{i}$ feszültséget indukál a vezetőben (tekercs esetén minden menetben).
$$V_{i}= -N*\frac{d \Phi}{dt}$$Erre mondhatjuk azt, hogy ez mind szép és jó, de a gyakorlatban általában semmit sem tudunk a vezetőt körbevevő fluxusról. Az előző bejegyzések egyikéből viszont már tudhatjuk, hogy egy tekercs vagy egy vezeték $L$ induktivitása csak annak mechanikai méreteitől függ. Továbbá azt is, hogy az induktivitás mérőszáma megadja hogy egységnyi áram hatására mekkora $\Phi$ fluxus jön létre a vezető körül:
$$L=\frac{\Phi}{I}~~~~\left [ \frac{Wb}{A} \right ]=\left [ Henry \right ]$$Tehát az $L$ induktivitás bevezetésével elkerülhetjük egy olyan mennyiség alkalmazását, amely mérése direkt módon elég nehézkes. Ezek alapján felírható hogy a $\Phi$ fluxus az $L$ induktivitás és az $I$ áram szorzata. Tehát Faraday indukciótörvénye felírható egy gyakorlati szempontból könnyebben kezelhető formában:
$$V_{i}= -N*\frac{d \Phi}{dt}=-L*\frac{di}{dt}$$Bizonyos megkötésekkel a fenti egyenletet még tovább egyszerűsíthetjük annak érdekében, hogy egy könnyen érthető fizikai képet alkothassunk az $L$ induktivitás vagy a $V_{i}$ indukált feszültség természetéről. Az előzőekből már tudjuk, hogy a mágneses tér ábrázolására használt erővonalak száma az ott létrejött $\Phi$ fluxussal arányos (az erővonalak sűrűsége pedig a $B$ fluxussűrűséggel). Tehát felfoghatjuk úgy is a fluxusváltozás sebességét, mint az erővonalak számának változási sebességét.
$$V_{i}= -N*\frac{d \Phi}{dt}=-L*\frac{di}{dt}=-\frac{\Delta N_{lines} }{\Delta t }$$Ha változik az áram a hurokban, az direkt módon az erővonalak számának változását is maga után vonja mind a $Signal$ mind a $Return$ vezetősáv körül. A bennük indukálódott feszültség nagyságát pedig az határozza meg, hogy az össz-erővonalak száma milyen gyorsan változik körülöttük. Az indukálódott feszültség nagysága pedig azért nagyon fontos a számunkra, mert sok álmatlan éjszakától menthet meg minket az, ha tisztában vagyunk ennek alapvető fizikai működés módjával és ezáltal minimalizálni tudjuk az indukált feszültség nagyságát. Ami a teljesség igénye nélkül a következő valós problémákat tudja okozni: EMI, rail collapse, switching noise, ground bounce, ringing...
Tehát ezért fontos számunkra az áramhurok induktivitása.
Idáig csak elszeparált vezető szakaszok induktivitását vizsgáltuk, ez volt a parciális induktivitás. Itt olyan vezetőket vizsgáltunk amelyek nem képeztek valódi áramhurkot. A valóságban viszont minden áramkör zárt hurkot kell hogy alkosson. Ez fizikai törvény. Ilyen esetben is van értelme a parciális induktivitások kiszámításának, mert ezek összegéből adódik a hurok induktivitása.
A mi példánkban szereplő (1. ábra) áramhurok (ami még mindig nem egy zárt áramkör, viszont amit képzeletben azzá tehetünk, ha lezárjuk a hozzánk közelebb eső nyitott végét egy generátorral) felbontható két egymáshoz viszonylag közeli, párhuzamos vezetőre, ezek a $Signal$ és a $Return$. A másik két vezetőszakasz a hurok induktivitásába nem igazán szól bele, mert nagyon rövidek és nagyon távol vannak egymástól, ezért ezeket most elhanyagoljuk.
A $Signal$ esetében az össz-erővonalszám (ami a $Signal$-t körbeveszi zárt áramhurok esetén) a benne folyó áram által létrehozott saját erővonalakból (parciális öninduktivitás) és a $Return$-ben folyó áram által létrehozott azon erővonalakból tevődik össze ami a $Signal$-t is körülveszi, tehát a parciális kölcsönös erővonalakból. Itt fontos megjegyezni, hogy egy vezetőben csak olyan erővonal tud feszültséget indukálni ami körülveszi azt.
Nézzük meg hogyan is összegződnek ezek az erővonalak. Először jelenítsük meg a $Signal$ saját erővonalait (2. ábra). Erre egy nagyon jól használható program az ANSYS Maxwell, ebben mágneses- vagy villamos tereket könnyen tudunk szimulálni. A $Signal$ saját erővonalait úgy tudjuk megjeleníteni, ha a $Signal$-on áthajtunk mondjuk $1A$-t, viszont ez a $Return$-ben nem folyik vissza. Lényeges, hogy a $Return$-ben ne folyjon vissza az áram, mert egyébként már nem a $Signal$ saját erővonalképét kapnánk. Ha megszámoljuk a 2. ábrán az erővonalakat, pontosan $11$ darabot kapunk. A $11$ erővonalból kettő körülveszi a $Return$-t is, ez a kölcsönös erővonalak száma a $Signal$ és a $Return$ között. Az előzőekből már tudjuk, hogy a kölcsönös erővonalak egy érdekes tulajdonsága a szimmetria.
3. ábra: A Return saját erővonalai 1A áram hatására |
Idáig mindig csak olyan esetet vizsgáltunk, ahol vagy csak az egyik, vagy csak a másik vezetőben folyt áram (ezzel vettük fel a saját- és a kölcsönös erővonalakat). Viszont a valóságban mindig, mindkét vezetőben, ugyanaz az áram folyik, mivel az áram mindig egy zárt hurkot képez, "visszatér a forrásához".
Tehát a valóságban egyszerre vannak jelen a $Signal$ saját erővonalai (amelyekből $n$ darab körülveszi s $Return$-t, ezek leszek az ő kölcsönös erővonalai), valamint a $Return$ saját erővonali (amelyekből $n$ darab körülveszi s $Signal$-t, ezek leszek az ő kölcsönös erővonalai). Ezek mindenképpen hatnak egymásra így kialakítva egy eredő erővonalképet. Csak ez az eredő erővonalkép az ami a valóságban létezik, amit vizsgálni is tudunk mondjuk vasreszelék segítségével. Az egyes vezetők saját- és kölcsönös erővonalainak kiszámítását csak a matematika teszi lehetővé, ilyen formában ezek csak papíron léteznek.
Számunkra az eredő erővonalképen adódó össz-erővonalak száma a fontos, az hogy az egyes vezetőket hány erővonal veszi körül. Ez a $Signal$ esetében úgy néz ki, hogy vannak körülötte saját erővonalak, amelyek a benne folyó áramtól származnak és vannak körülötte olyan erővonalak is amelyek körülveszik ugyan, de az alatta lévő $Return$-ben folyó áramtól származnak, ezek a kölcsönös erővonalak.
Mivel a mi esetünkben a két áram ellentétes irányú, ezért a saját- és a kölcsönös erővonalak is ellentétes irányúak. Így az össz-erővonalszám ami a $Signal$-t körülveszi, a saját erővonalak és a kölcsönös erővonalak különbségéből adódik, más szóval az $L_{S}$ parciális öninduktivitás és az $L_{M}$ parciális kölcsönös induktivitás különbségéből. Az össz-erővonalszám is egy külön induktivitás fajtát határoz meg: nevezetesen a címben szereplő Net induktivitást.
Tehát a valóságban egyszerre vannak jelen a $Signal$ saját erővonalai (amelyekből $n$ darab körülveszi s $Return$-t, ezek leszek az ő kölcsönös erővonalai), valamint a $Return$ saját erővonali (amelyekből $n$ darab körülveszi s $Signal$-t, ezek leszek az ő kölcsönös erővonalai). Ezek mindenképpen hatnak egymásra így kialakítva egy eredő erővonalképet. Csak ez az eredő erővonalkép az ami a valóságban létezik, amit vizsgálni is tudunk mondjuk vasreszelék segítségével. Az egyes vezetők saját- és kölcsönös erővonalainak kiszámítását csak a matematika teszi lehetővé, ilyen formában ezek csak papíron léteznek.
Számunkra az eredő erővonalképen adódó össz-erővonalak száma a fontos, az hogy az egyes vezetőket hány erővonal veszi körül. Ez a $Signal$ esetében úgy néz ki, hogy vannak körülötte saját erővonalak, amelyek a benne folyó áramtól származnak és vannak körülötte olyan erővonalak is amelyek körülveszik ugyan, de az alatta lévő $Return$-ben folyó áramtól származnak, ezek a kölcsönös erővonalak.
Mivel a mi esetünkben a két áram ellentétes irányú, ezért a saját- és a kölcsönös erővonalak is ellentétes irányúak. Így az össz-erővonalszám ami a $Signal$-t körülveszi, a saját erővonalak és a kölcsönös erővonalak különbségéből adódik, más szóval az $L_{S}$ parciális öninduktivitás és az $L_{M}$ parciális kölcsönös induktivitás különbségéből. Az össz-erővonalszám is egy külön induktivitás fajtát határoz meg: nevezetesen a címben szereplő Net induktivitást.
$$\begin{matrix}L_{Net~Signal}=L_{S~Signal}-L_{M}\\L_{Net~Return}=L_{S~Return}-L_{M}\end{matrix}$$
4. ábra: Az áramhurok eredő erővonalképe, a Signal-ban folyó 1A áram a Return-ben tér vissza. A két áram iránya ellentétes! |
A Net induktivitásnak viszont már van egy kézzel fogható jelentése: ez határozza meg azt, hogy egy áramhurok valamely részén mekkora feszültség fog indukálódni, ha változik a benne folyó áram. Például, ha minket csak a $Signal$-ban indukálódó feszültség érdekel, akkor azt az ő Net induktivitásával könnyen kiszámíthatjuk. A net induktivitás az áramhurok egy meghatározott részére vonatkozik, ez esetben a $Signal$-ra vagy a $Return$-re lehet kiszámolni, viszont annyiban különbözik a parciális ön- és kölcsönös induktivitástól, hogy figyelembe veszi a hurok többi részében folyó áramok hatását is. A 4. ábrán együtt ábrázoltuk a $Signal$-t és $Return$-t körülvevő össz-erővonalakat. Látható, hogy a $Signal$-t $11-2=9$ erővonal veszi körbe (sajár erővonalak mínusz a kölcsönös erővonalak). A $Return$-t pedig $3-2=1$ erővonal.
Áramkör tervezés során szinte mindig szempont a huzalozás induktivitásának ($L_{Net}$) alacsony szinten tartása az előzőekben már felsorolt problémák elkerülése érdekében. Ezt két fő szempont figyelembevételével tehetjük meg:
- Lehetőleg kis értéken kell tartani a vezető $L_{S}$ parciális öninduktivitását, tehát a lehető legrövidebb útvonalon huzalozunk és lehetőségekhez mérten széles vezetősávokat alkalmazunk.
- Viszont a két vezető közti $L_{M}$ parciális kölcsönös induktivitást a lehető legmagasabb! szinten kell tartani. Ezt úgy tudjuk megtenni, ha a $Signal$ és a $Return$ mindig fedésben van és a lehető legközelebb helyezkedik el egymáshoz képest. Tehát az úgynevezett ground plane alkalmazása szinte elkerülhetetlen (vagy legalábbis kívánatos).
Ezek után vegyünk egy-két gyakorlatibb példát is, ahol az előbbi irányelveket jól lehet alkalmazni ahhoz, hogy az áramutak induktivitását minimális szinten tartsuk. A teljesítmény elektronika világában a power module-ok (5. ábra) tervezésénél különösen fontos, hogy a lehetőségekhez képest mindig a legkisebb induktivitású összeköttetéseket alakítsák ki. Ha az IGBT chip és az őt vezérlő gate driver közti összeköttetés induktivitása túl nagy, akkor a gate driver nem tudja minden pillanatban a vezérlésnek megfelelő állapotban tartani az IGBT chipet és ezért az átkapcsolásoknál összenyitás történhet. Erről a problémáról persze szakdolgozatot lehetne írni, de ezt most idő és érdeklődés hiányában elhalasztjuk.
5. ábra: Egy half-bridge topológiájú power module |
Vegyünk szemügyre a 6. ábrát, ahol egyetlen IGBT chipet és annak bekötéseit látjuk. A nagyáramú bekötés a bal oldalon (kollektor-emitter), a vezérlés a jobb oldalon (gate-emitter sense). A nagyáramú emitter bekötéshez $2db$, egyenként $250\mu m$ átmérőjű alumínium bond huzalt használtak. A chip kollektora pedig forrasztással csatlakozik az alatta lévő réz fóliához.
6. ábra: Gate-Emitter sense hurok induktivitásának csökkentése egy IGBT chip esetén |
Először nézzük meg, hogyan lehet a vezérlés oldali (jobb oldali) bekötést optimalizálni. Mivel itt nem folynak igazán nagy áramok (a csúcsáramok több amperek is lehetnek, de ennek az RMS értéke kicsi), ezért a bond huzal átmérőjét is választhatjuk kisebbre, mondjuk $125\mu m$-re. Természetesen nagyobb átmérőjű huzal alkalmazása esetén kisebb induktivitást kapnánk, de mivel a huzal átmérőtől csak gyengén függ az induktivitás, ezért ettől a módszertől most eltekintünk.
A gate és az emitter sense huzal által határolt rész még mindig csak egy része a teljes huroknak, a többi részét pedig az egyszerűség kedvéért most nem ismerjük. A két bond által alkotott kvázi hurok induktivitása egyenlő a két huzal Net induktivitásának összegével.
$$ L_{loop} = L_{Net~gate} + L_{Net~emitter~sense} $$
$$ L_{S} = 0.2l \left[ ln \frac{ 2l }{ r } -0.75 \right] = 0.2l \left[ ln \frac{ 2*10mm }{ 0.0625mm } -0.75 \right] = 10.0nH $$tehát az $L_{S~gate}=L_{S~emitter~sense}=10nH$, mivel megegyezik a geometriájuk.
A hurok induktivitás csökkentésének másik pontja azt mondja, hogy a két vezető közti $L_{M}$ parciális kölcsönös induktivitást a lehető legmagasabb szinten kell tartani. Ehhez a lehető legközelebb kell vezetni egymáshoz a két ellentétes irányú áramot vivő vezetőt. Nézzük meg ezt számszerűleg. Ha viszonylag közel, például $1.5mm$-re tesszük egymástúl a két bonhuzzalt, akkor e kettő között az $L_{M}$ parciális kölcsönös induktivitás értéke:
A hurok induktivitás csökkentésének másik pontja azt mondja, hogy a két vezető közti $L_{M}$ parciális kölcsönös induktivitást a lehető legmagasabb szinten kell tartani. Ehhez a lehető legközelebb kell vezetni egymáshoz a két ellentétes irányú áramot vivő vezetőt. Nézzük meg ezt számszerűleg. Ha viszonylag közel, például $1.5mm$-re tesszük egymástúl a két bonhuzzalt, akkor e kettő között az $L_{M}$ parciális kölcsönös induktivitás értéke:
$$L_{M}=0.2l\left [ ln\left ( \frac{2l}{s} \right ) -1 +\frac{s}{l} -\left ( \frac{s}{2l} \right )^{2} \right ]$$ $$=0.2*10mm\left [ ln\left ( \frac{2*10mm}{1.5mm} \right ) -1 +\frac{1.5mm}{10mm} -\left ( \frac{1.5mm}{2*10mm} \right )^{2} \right ]=3.46nH$$
Ha viszont kihasználjuk a rendelkezésre álló helyet és a két huzalt távolabb, mondjuk $5mm$-re tesszük egymástól, akkor a parciális kölcsönös induktivitás rögtön a felére csökken:
$$L_{M}=0.2*10mm\left [ ln\left ( \frac{2*10mm}{5mm} \right ) -1 +\frac{5mm}{10mm} -\left ( \frac{5mm}{2*10mm} \right )^{2} \right ]=1.64nH$$
A 7. ábrán ábrázoltuk a különböző induktivitások alakulását. Az $L_{S}$ parciális öninduktivitása az egyes huzaloknak ugye fix, csak a hosszuktól függ, de ez most nem változik. Az $L_{M}$ parciális kölcsönös induktivitás a két huzal között pedig a köztük lévő távolság függvénye, ami a kis távolságok esetén meredeken nő. Az $L_{Net}$ net induktivitás pedig az $L_{S}$ és az $L_{M}$ különbsége, mivel bennük az áram iránya ellentétes és ezért egymás mágneses terét gyengítik.
Tehát az egyes bondhuzalok $L_{Net}$ net induktivitását, (amit már a valóságban mérhető fizikai jellemző és tőle függ a huzalban indukálódott feszültség nagysága) úgy lehet csökkenteni hogy közel visszük hozzá a visszatérő áramot vivő bondhuzalt. Az általunk felrajzolt "hurok" $L_{LOOP}$ induktivitását pedig egyszerűen kiszámolhatjuk a hurkot alkotó részek $L_{Net}$ induktivitása ismeretében, ugyanis ezeket csak össze kell adni és ezzel meg is határoztuk a hurok induktivitását.
A 7. ábrán lévő karakterisztikákból jól látható, hogy nagyon nem mindegy, hogy milyen messze vezetjük a visszatérő áramot vivő bondhuzalt, mivel ezzel elég széles tartományban tudjuk változtatni a $L_{LOOP}$ hurok induktivitását. A két szélsőérték között ($0.5mm$ és $8mm$) a hurok induktivitása a duplájára nőhet.
Ha viszont kihasználjuk a rendelkezésre álló helyet és a két huzalt távolabb, mondjuk $5mm$-re tesszük egymástól, akkor a parciális kölcsönös induktivitás rögtön a felére csökken:
$$L_{M}=0.2*10mm\left [ ln\left ( \frac{2*10mm}{5mm} \right ) -1 +\frac{5mm}{10mm} -\left ( \frac{5mm}{2*10mm} \right )^{2} \right ]=1.64nH$$
A 7. ábrán ábrázoltuk a különböző induktivitások alakulását. Az $L_{S}$ parciális öninduktivitása az egyes huzaloknak ugye fix, csak a hosszuktól függ, de ez most nem változik. Az $L_{M}$ parciális kölcsönös induktivitás a két huzal között pedig a köztük lévő távolság függvénye, ami a kis távolságok esetén meredeken nő. Az $L_{Net}$ net induktivitás pedig az $L_{S}$ és az $L_{M}$ különbsége, mivel bennük az áram iránya ellentétes és ezért egymás mágneses terét gyengítik.
Tehát az egyes bondhuzalok $L_{Net}$ net induktivitását, (amit már a valóságban mérhető fizikai jellemző és tőle függ a huzalban indukálódott feszültség nagysága) úgy lehet csökkenteni hogy közel visszük hozzá a visszatérő áramot vivő bondhuzalt. Az általunk felrajzolt "hurok" $L_{LOOP}$ induktivitását pedig egyszerűen kiszámolhatjuk a hurkot alkotó részek $L_{Net}$ induktivitása ismeretében, ugyanis ezeket csak össze kell adni és ezzel meg is határoztuk a hurok induktivitását.
|
A 7. ábrán lévő karakterisztikákból jól látható, hogy nagyon nem mindegy, hogy milyen messze vezetjük a visszatérő áramot vivő bondhuzalt, mivel ezzel elég széles tartományban tudjuk változtatni a $L_{LOOP}$ hurok induktivitását. A két szélsőérték között ($0.5mm$ és $8mm$) a hurok induktivitása a duplájára nőhet.
Ha a chip nagyáramú bekötésénél is a lehető legkisebb induktivitást szeretnénk elérni, akkor ott pont ellenkezőleg kell eljárnunk, tehát a lehető legmesszebb kell elhelyezni a bondhuzalokat. Mindezt azért, mert az ott lévő két bondhuzalban az áramok iránya megegyezik és egymás mágneses terét erősítik.
Ebben az esetben a hurok induktivitása jóval kisebb, mint az előzőnél, mert a hurok maga is fele olyan hosszú. Hurokról tulajdonképpen nem is beszélhetünk, inkább két párhuzamosan kapcsolt bondhuzal eredő induktivitásáról. Lényeg a lényeg, minél messzebb tesszük egymástól a két bondhuzalt, annál kevésbé erősítik egymás mágneses terét, így az eredő induktivitásuk kisebb lesz. Végtelen távolság esetén az eredő induktivitás a parciális öninduktivitás fele lesz. Ennél kisebb csak végtelennél nagyobb távolságok esetén érhető el.
A következőben a tuti bypass kondenzátor bekötés receptjét keressük. Tehát, hogyan tudjuk a legkisebb induktivitással bekötni a power plane-hez, már ha van ilyenünk.
A 8. ábrán összegyűjtöttem pár képet az internetről, amik különböző ajánlásokat adnak a meg(nem)felelő bekötésekről. Nézzük meg jól ezeket, nem leszünk tőlük sokkal okosabbak, mert csak annyit mondanak az egyes kialakításokról hogy: nagyon rossz, rossz, jó, legjobb... viszont a miért?-ről egyik sem mesél.
|
Ebben az esetben a hurok induktivitása jóval kisebb, mint az előzőnél, mert a hurok maga is fele olyan hosszú. Hurokról tulajdonképpen nem is beszélhetünk, inkább két párhuzamosan kapcsolt bondhuzal eredő induktivitásáról. Lényeg a lényeg, minél messzebb tesszük egymástól a két bondhuzalt, annál kevésbé erősítik egymás mágneses terét, így az eredő induktivitásuk kisebb lesz. Végtelen távolság esetén az eredő induktivitás a parciális öninduktivitás fele lesz. Ennél kisebb csak végtelennél nagyobb távolságok esetén érhető el.
A következőben a tuti bypass kondenzátor bekötés receptjét keressük. Tehát, hogyan tudjuk a legkisebb induktivitással bekötni a power plane-hez, már ha van ilyenünk.
A 8. ábrán összegyűjtöttem pár képet az internetről, amik különböző ajánlásokat adnak a meg(nem)felelő bekötésekről. Nézzük meg jól ezeket, nem leszünk tőlük sokkal okosabbak, mert csak annyit mondanak az egyes kialakításokról hogy: nagyon rossz, rossz, jó, legjobb... viszont a miért?-ről egyik sem mesél.
9. ábra: "Így kösse be bypass kondiját!" (az interneten számos formában elérhető) |
Az alapelv itt is ugyanaz, mint az előzőekben. Azonos irányú áramokat vivő viákat a lehető legmesszebb, az ellentétes irányú áramot vivő viákat pedig a lehető legközelebb tegyük egymáshoz.
Tehát, (skubizd a 10. ábrát) $l1$ távolságot növelni, $l2$ távolságot csökkenteni, párhuzamos viák számát növelni. Persze nem érdemes végtelen számúra választani a párhuzamosan kapcsolt viák számát mert azokkal százalékosan már nem érhetünk el akkora eredményt. Hozzátenném azért, hogy kicsit túlzás hat viával bekötni egy 0603-as kondit, én is csak maximum kettővel szoktam.
10. ábra: Bypass kondi kis induktivitású bekötése |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése